Jongere doelgroep bereiken? TikTok de oplossing!

TikTok adverteren

Je zult ze ongetwijfeld hebben gezien, korte filmpjes waarop kinderen tot volwassenen tot aan dieren staan te dansen met een ingevoegd geluidsfragment. Mocht je het zelf niet hebben gezien, of zijn opgevallen, dan vast een zeker wel een van je kinderen of kinderen van vrienden. Waar Twitter in 2013 kwam met de zogeheten Vine. Is nu de social media-app van ByteDance bezig met haar opmars, onder de noemer Tik Tok. 

Waar vines een duur hadden van 6 seconden, komt Tik Tok met filmpjes circa 15 seconden (met uitschieters tot 60 seconden). In Nederland wordt de app op dit moment door ruim 3 miljoen social-media addicts gebruikt. Ter beeldvorming, ruim 12 miljoen Nederlanders bevinden zich op Whatsapp, ruim 10 miljoen bevindt zich op Facebook en bijna 6 miljoen Nederlanders zitten op Instagram. Op dit moment is Tik Tok geen directe concurrent voor deze social platformen, tot we kijken naar de leeftijdsgroepen. 

Social Media Nederland

Maar let op! Van de ruim 3 miljoen gebruikers van Tik Tok valt het grootste deel binnen de leeftijdscategorie 6 tot en met 18 jaar. Geen enkele van de andere social media-platformen hebben zo procentueel hoog bereik in de jonge doelgroep. Direct zal Tik Tok niet concurreren met Instagram en Facebook om de meeste gebruikers, maar zij opent wel een niche-markt door een specifieke doelgroep te bevredigen met haar app. 

Klein feit: Wereldwijd is de Tik Tok-app meer dan 1,5 miljard keer gedownload en heeft zij meer dan 500 miljoen actieve gebruikers.

What’s in it for me? 

Leuk en aardig dat appje, een beetje dansen en jezelf voor schut zetten.. Wat moet ik als bedrijf hier mee? In Amerika was het al mogelijk maar sinds kort is het ook in Nederland toegestaan om te adverteren op dit kanaal. Oftewel een nieuw promotie-kanaal voor jouw producten of dienst dat geschikt is voor een jonge doelgroep. Als we de cijfers van Facebook erbij pakken zien we ook bij de leeftijdsgroep van 20 tot 39 een afname, dit komt voornamelijk door de toenemende lijn van Instagram. 

Daarnaast zien we de jongeren doelgroep een enorme duik nemen over de afgelopen vier jaar. Slechts 51% van de jongeren zit nog op facebook, tegenover eind vorig jaar toen Tik Tok nog maar 1 miljoen keer gedownload in Nederland, waaruit 83% de leeftijdsgroep van 6 tot 18 jaar besloeg.

Ik heb een product voor jongeren, maar hoe ga ik dit inzetten?

Het was altijd al mogelijk om influencercampagnes uit te voeren, oftewel een Tik Tok-Creator jouw merk laten dragen of tonen in een van haar video’s. 

Sinds begin Augustus is het ook mogelijk, zoals ik daarstraks al zei, om advertenties te draaien op dit platform. Er zijn drie advertentievormen opgesteld, Ad Products. 

> Top View

> Brand Take-over

> In-Feed Video

In het vooruitzicht liggen ook Hashtag Challenges en Branded Effect, hier komen we op terug als dit daadwerkelijk is gelanceerd. In dit filmpje zie je enkele voorbeelden.

Aangezien het social media-platform draait om videografie, is dit ook de noodzaak van jouw advertentie. De content die je toepast moet kwaliteit uitstralen, aantrekkelijk zijn, maar vooral niet te lang duren. Ik wil niet overkomen als een luie blogger, maar de onderstaande afbeelding geeft je alle informatie in een keer.

Maten en specificaties van de drie ad products vind je hier

Maar DMVD, hoe zit het met jullie aanpak 

De Brand Take-over en Topview gaan in eerste instantie om de See fase in te vullen. Waar de In-Feed ad invulling geeft aan de Think en Do fase. De twee komende ad products (advertentietypen) geven veel invulling aan de Care fase. De Hashtag-challenge moet gebruikers uitnodigen om jouw product te promoten voor je. Waarin de branded effects een filter kan worden ontworpen die te maken heeft met jouw product. Die laatste twee stappen zijn van toepassing wanneer jouw product of dienst door een brede groep creators wordt gedragen.

Moet ik hier adverteren? 

Ten eerste, je moet niks. De vraag die je jezelf moet stellen als ondernemer of marketingspecialist, valt de doelgroep van mijn product of dienst in de doelgroep van Tik Tok? Lenen onze producten of diensten zich voor dit social media platform? 

Eind dit jaar verwachten wij dat het ook mogelijk wordt om de targetgroep te specificeren binnen je advertenties, zoals onder andere al kan bij Facebook, Instagram, Pinterest en Snapchat.

 

Wil je meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op en we bespreken geheel vrijblijvend jouw mogelijkheden!

  • \We zijn online!

We reageren zo spoedig mogelijk! Gewoonlijk binnen 24 uur.

 

 

Wanneer zijn wij online?:
Maandag - zondag
08:00 tot 18:00