Selecteer een pagina

De “funnel” waar jij eerst naar moet kijken

Wanneer je als ondernemer wil opschalen en op zoek bent naar meer leads, dan kom je al snel sales funnels tegen. Je kan een sales funnel hebben die veel leads converteert naar klanten, maar zonder nieuwe aanvoer van leads schiet het niet op. We nemen nu dus een stap terug om ervoor te zorgen dat jouw sales funnel goed benut wordt.\

De marketing piramide

Naast de sales funnel hebben we ook een marketing funnel, deze wordt alleen iets anders gebruikt en om verwarring tegen te gaan draaien wij de marketing funnel om en maken wij er een piramide van.

De piramide bestaat uit 4 lagen die aangeven in welk proces jouw doelgroep zich bevindt. Over het algemeen is maar 3% van jouw hele doelgroep actief op zoek naar een oplossing voor hun probleem, maar bedrijven richten hier wel 90% van hun marketing op in. Ze doen dit omdat ze aan deze 3% makkelijk verkopen. 

De tweede groep van 17%  zijn actief informatie aan het verzamelen om hun probleem op te lossen en 20% van jouw doelgroep die weet dat er een probleem is, maar doet er nog niks mee. Deze twee groepen zijn al bijna 40% van de gehele markt, die hoogstwaarschijnlijk in de toekomst bij de top 3% komen. Als jij er voor zorgt dat je ze dan al bereikt dan heb je dus al een voorsprong op je concurrentie. 

Veruit het grootste gedeelte van jouw doelgroep is zich niet bewust van het hebben van een probleem, terwijl ze dit misschien wel hebben. Het is aan jou om ze in te laten zien dat het anders kan en ze ervan te overtuigen dat het beter kan.

Oke maar als die 3% snel kopen dan is het toch goed?

Ja en nee. Advertenties die gericht zijn op de top 3% van je doelgroep zijn goed zolang ze winstgevend zijn. Daarentegen is het niet verstandig om je alleen maar op deze groep te focussen omdat de concurrentie daar ook hoog is. Als je ervoor zorgt dat je ze ook in de andere fases helpt dan is de kans veel groter dat ze uiteindelijk in de laatste fase bij jou komen. 

 

In de praktijk

Om dit verhaal nou kort en duidelijk uit te leggen pakken we er even een voorbeeld bij. We hebben het nu over leads genereren, maar we nemen je even mee in een voorbeeld van een bedrijf wat hard aan het groeien is en 10 nieuwe technische talenten per jaar aan wil nemen.

De meeste bedrijven zetten een vacature online en zetten deze vacature op een vacature website. Daarna is het wachten tot er reacties komen en na verloop van tijd merken ze dat hun talentenpool leeg raakt. Dit gebeurt omdat ze zich puur focussen op de 3% van hun doelgroep die actief op zoek is naar een baan. Om ervoor te zorgen dat ze de volgende groep aanspreken kunnen ze google advertenties inzetten om mogelijke kandidaten die opzoek zijn naar een baan in de techniek te bereiken. Op deze manier vergroot je het bereik al aanzienlijk, maar we missen nog steeds twee groepen. De groep die wel een andere baan wil, maar hier nog niks mee doet en de groep die helemaal niet op zoek is naar een nieuwe baan. Om deze twee groepen te bereiken kan je gebruik maken van social ads om buiten de werkzoekende in jouw doelgroep ook de latent werkzoekende te bereiken. Je bereikt deze latent werkzoekende alleen niet met een ad naar een vacature, je moet hier meer inspelen op hetgeen wat jij als werkgever te bieden hebt. Je bent dan bezig om jezelf te vermarketen en dit noemen ze tegenwoordig ook wel Employer branding. 

Nou is dit voorbeeld voor het verkrijgen van nieuw talent, maar je kan deze denkwijze ook heel goed toepassen om leads te genereren. Neem eens een keer een stap terug en kijk op welke groep jij je online marketing inricht. 

 

Meer potentiële leads bereiken

Richten jouw ads zich alleen op de top 3% die wil kopen? Dan bereik je 97% van je doelgroep niet. Lijkt ons een goede reden om eens te kijken hoe jij je nog beter in de markt kan zetten.

Tip: Als jij die andere 97% van je markt wil bereiken heeft het aanprijzen van jouw product niet zoveel zin, focus meer op het probleem wat zij kunnen hebben en laat zien wat je eraan kan doen.

Wil je meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op en we bespreken geheel vrijblijvend jouw mogelijkheden!

-
  • \We zijn online!

We reageren zo spoedig mogelijk! Gewoonlijk binnen 24 uur.

 

 

Wanneer zijn wij online?:
Maandag - zondag
08:00 tot 18:00