Selecteer een pagina

De Funnel die je niet mag missen!

Een onmisbare funnel voor jouw online activiteiten

Wanneer je als ondernemer wil opschalen en op zoek bent naar meer leads, dan kom je al snel sales funnels tegen. Je kan een sales funnel hebben die veel leads converteert naar klanten, maar zonder nieuwe aanvoer van leads schiet het niet op. We nemen nu dus een stap terug om ervoor te zorgen dat jouw sales funnel goed benut wordt.\

De marketing piramide

Naast de sales funnel hebben we ook een marketing funnel. De marketing funnel wordt anders gebruikt dan de standaard sales funnel. Om verwarring tegen te gaan draaien wij de marketing funnel om en maken wij er een piramide van.

De piramide bestaat uit 4 lagen die aangeven in welk proces jouw doelgroep zich bevindt. Gemiddeld is 3% van jouw doelgroep actief op zoek naar een oplossing voor haar probleem, maar bedrijven richten hier wel 90% van hun marketing op in. Ze doen dit omdat ze aan deze 3% makkelijk verkopen. 

De tweede groep van 17% is actief informatie aan het verzamelen om hun probleem op te lossen. Gevolgd door de doelgroep van 20%  die weet dat er een probleem is, maar  er nog niks mee doet. Deze twee groepen zijn al bijna 40% van de gehele markt. Personen uit de genoemde twee groepen voegen zicht hoogstwaarschijnlijk in de toekomst bij de top 3% . Als jij er voor zorgt dat je ze dan al bereikt dan heb je dus al een voorsprong op je concurrentie. 

Veruit het grootste gedeelte van jouw doelgroep is zich niet bewust van het hebben van een probleem, terwijl ze dit misschien wel hebben. Het is aan jou om ze in te laten zien dat het anders kan en ze ervan te overtuigen dat het beter kan.

Oké, maar als die 3% snel kopen dan is het toch goed?

Ja en nee. Advertenties die gericht zijn op de top 3% van je doelgroep zijn goed zolang ze winstgevend zijn. Daarentegen is het niet verstandig om je alleen maar op deze groep te focussen, omdat de concurrentie daar ook hoog is. Zorg je er voor dat je ze ook in de andere fases helpt? Dan is de kans veel groter dat ze uiteindelijk in de laatste fase bij jou komen. 

Hoe werkt de funnel in de praktijk?

Om dit verhaal nou kort en duidelijk uit te leggen pakken we er even een voorbeeld bij. We hebben het hierboven gehad over leads genereren. In het voorbeeld nemen we je mee in een bedrijf wat hard aan het groeien is en tien nieuwe technische talenten per jaar wil aannemen. Veel groeiende bedrijven plaatsen een vacature online en voegen de vacature toe op een vacaturewebsite. Vanaf dat moment is het wachten tot er reacties komen. Na verloop van tijd merken ze dat hun talentenpool leeg raakt.

Stel, jij bent een groeiend bedrijf en je wil je focussen op de 3% van hun doelgroep die actief op zoek is naar een baan. De tweede groep wil je aanspreken via google advertenties om mogelijke kandidaten te bereiken. Hiermee vergroot je bereik al aanzienlijk, maar je mist nog steeds twee groepen. De groep die wel een andere baan wil, maar hier nog niks mee doet en de groep die niet perse op zoek is naar een nieuwe baan. Om de twee groepen te bereiken kan je gebruik maken van social ads. Zo bereik je ook de latent werkzoekende, naast de werkzoekende in jouw doelgroep. Je bereikt de latent werkzoekende alleen niet met een ad naar een vacature. Hiervoor speel je vooral in op hetgeen wat jij als werkgever te bieden hebt. Je bent dan bezig om jezelf te vermarketen en dit noemen ze tegenwoordig ook wel Employer Branding. 

Nou is dit voorbeeld voor het verkrijgen van nieuw talent. je kan deze denkwijze ook goed toepassen om leads te genereren. Neem een stap terug en kijk op welke groep jij je online marketing inricht. 

Meer potentiële leads bereiken met jouw funnel

Richten jouw ads zich alleen op de top 3% die wil kopen? Dan bereik je 97% van je doelgroep niet. Lijkt ons een goede reden om eens te kijken hoe jij je nog beter in de markt kan zetten.

Tip: Als jij die andere 97% van je markt wil bereiken heeft het aanprijzen van jouw product niet zoveel zin. Focus meer op het probleem wat zich voor doet bij jouw doelgroep en laat zien wat je eraan kan doen.

Wil je meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op en we bespreken geheel vrijblijvend jouw mogelijkheden!

-
  • \We zijn online!

We reageren zo spoedig mogelijk! Gewoonlijk binnen 24 uur.

 

 

Wanneer zijn wij online?:
Maandag - zondag
08:00 tot 18:00