Groothandel marketing

maart 13, 2021

Er zijn tegenwoordig veel manieren om klanten te bereiken. In de whitepaper gaan we dieper in op de mogelijkheden die online marketing biedt voor groothandels. De whitepaper beschrijft een aantal ideeën om je visnet te vullen met nieuwe klanten. Niet alleen hoe jij het net vult van jouw groothandel, maar ook op welke manier je ervoor kan zorgen dat de klanten in je net blijven.

Zorg ervoor dat jouw klanten vaker terugkomen via retargeting.

Nieuwe klanten binnenhalen is een van de belangrijkste facetten als groothandel, maar met gebruik van retargeting kan je er ook gemakkelijk voor zorgen dat je huidige klanten sneller terugkomen. 

Gebruik jij acties en aanbiedingen om klanten naar je groothandel te trekken? Dan kan je dit door middel van retargeting makkelijk bij je bestaande klanten promoten. Als je nog geen gebruik maakt van retargeting dan kan je je klanten op een aantal manieren bereiken: 1. via de telefoon, 2. via een flyer en 3. via jullie website. Op deze manieren kan je je klanten goed bereiken, maar dit kan een stuk makkelijker met retargeting. 

Breidt je traditionele marketing uit met online marketing

Laten we eerst even de drie hierboven beschreven manieren kort behandelen:

  • Bellen: Hiermee kan je de klant direct aansporen om naar de winkel te komen, maar het kost wel mankracht
  • Flyer: Hiermee kan je de klant makkelijk bereiken. Het kan alleen niet elke dag want dan zouden al je klanten er gek van worden
  • Website: Zodra klanten op je website zitten kan je ze acties laten zien, maar ze moeten hier wel eerst komen

Je kan de minpunten van deze drie methodes wegstrepen als je retargeting gebruikt. Als de retargeting campagne is opgezet hoef je er nog maar een paar keer per maand naar te kijken. De manuren van het bellen ben je al kwijt. Een retargeting campagne draait het hele jaar 24/7 door en komt bij je klanten wanneer jij dat wil. Wil je dat bij al je klanten 7 dagen na hun bezoek aan je groothandel een advertentie met je scherpste aanbiedingen verschijnt? Dat kan met retargeting geregeld worden. Je kan de retargeting campagne inzetten om meer bezoekers naar je groothandel te trekken, dan investeer je per bezoek!

Benieuwd hoe jij dit zelf doet? Neem een kijkje op de site van Google en start de retargeting campagne.

De manier om online naar voren te komen met je groothandel

Het is tegenwoordig niet moeilijk om een webshop te beginnen. Je kan met behulp van verschillende importlijnen goedkoop producten uit China inkopen en een webshop is binnen een dag gebouwd. Waar je vroeger naar de groothandel ging om groot in te kopen of te profiteren van een groot aanbod, kan je dit nu ook online vinden. Dit kan een grote bedreiging zijn voor jouw groothandel. 

Met behulp van online marketing kan je er voor zorgen dat je groothandel naar voren komt op verschillende manieren. De manier die het meest ingezet wordt is het gebruik van Google Search Engine Advertenties, hiermee kom jij bovenaan bij Google als iemand zoekt naar een groothandel in jouw sector. Dit is een goed begin, maar er liggen nog meer kansen. Elke groothandel is een specialist in zijn vakgebied en helpt met zijn expertise zijn klanten bij hun aankoop. Je helpt nu mensen in je groothandel, maar zodra mensen niet fysiek naar de winkel komen kan je ze ook niet helpen. Dat kan tegenwoordig gelukkig anders en wij leggen je uit hoe je dit goed en persoonlijk kan doen.

Als groothandel heb je veel kennis in huis die je aan klanten kan overbrengen als je in gesprek bent. Door online kanalen in te zetten kan je deze kennis nu ook aan je doelgroep communiceren zonder dat je een gesprek met ze moet voeren. Spreek de klant online aan door ze tips te geven in jouw vakgebied. Op deze manier laat je al zien waarom de klant naar jou moet komen.

Bereken aan de hand van de Customer Lifetime Value hoeveel marketingbudget je kan inzetten

Wat is de Customer Lifetime Value ook alweer?

De Customer Lifetime Value berekenen is hoogstwaarschijnlijk iets wat je al jaren doet, maar zet jij het ook in om je marketing budget te berekenen? 

Eerst nog even in het kort de CLV berekenen. Om de CLV te berekenen moet je weten wat de gemiddelde waarde van een klant is per jaar en hoeveel jaar een gemiddelde klant ook een klant blijft. 

Customer Lifetime Value = Gemiddelde klantwaarde x gemiddelde levensduur van een klant

Marketingbudget berekenen van jouw groothandel

Nu je dit per klant weet per jaar kan je dus aan de slag met je marketing budget. Stel dat een klant €20.000,- per jaar opbrengt. De kostprijs van de omzet  is €18.000, deze kostprijs houdt voor de berekening ook personeelskosten, bedrijfskosten en dergelijke in. De totale winst die je overhoudt is €2.000,-. Iedere afdeling wil natuurlijk een percentage van de winst, zo ook de marketing afdeling. Bedrijven die hun marketing positie willen behouden pakken ca. 5% van de winst als budget. Bedrijven die willen groeien pakken ca. 10% voor hun marketingbudget. Positie behouden terwijl de concurrent groeit, zou er toe kunnen leiden dat je achter de feiten aanloopt. Oftewel, we willen dat jij gaat groeien. Pak 10% en vermenigvuldig dit met het aantal klanten dat je hebt. Voilà, hier heb jij je marketingbudget voor het jaar berekend. Dan is het nu alleen nog maar kijken op welke kanalen je je gaat focussen en wat je doelen zijn. Het is een eenvoudige rekensom hoeveel je aan elke online verkoop uitgeeft. Hier kan je vervolgens rekening mee houden bij het opzetten van je marketing campagnes.

Incourante voorraad verkopen door middel van online marketing

Iets waar enkele ondernemers in de groothandel tegenaan lopen is incourante voorraad. Je kan incourante voorraad verkopen door er in de groothandel veel korting op te geven of door te bellen naar klanten en ze een aanbod te doen. Om de korting te herkennen is het belangrijk dat de klant naar je groothandel komt of dat je mankracht inzet om je klanten te bellen. Een online advertentie kan jou helpen om de kortingsactie aan meer mensen te tonen, direct op hun mobiele telefoon. Zo kan je bijvoorbeeld een carrouseladvertentie maken, een advertentie met automatisch afwisselende product foto’s, waarin je meerdere producten laat zien. Hier kan je dan je aanbieding naar voren laten komen tussen je betere producten. 

Daarnaast kan je doormiddel van online marketing meer verkeer naar je website genereren. Op je website kan je dan weer op meerdere manieren je klanten je aanbod voorschotelen om zo van je incourante voorraad af te komen. Er is geen wondermiddel om dit te doen, maar door het aan zoveel mogelijk mensen te laten zien voor lage kosten is wel een goede oplossing.

De manier om in 2021 klanten te binden aan jouw groothandel

Klanten binden is net zo belangrijk als klanten binnenhalen en dit heeft vooral te maken met de service die je levert, je assortiment en je acties. Elke groothandel is hier mee bezig en dit is ook erg belangrijk. Jij kan de volgende stap zetten om een betere klantenbinding te krijgen en dit haalbaar door iets aan je klanten te geven. Geven hoeft niet alleen in de zin van een cadeau, dit kan ook in de vorm van informatie. Een paar alinea’s terug lees je dat je online naar voren kan komen om nieuwe klanten aan te trekken, maar op dezelfde manier is kan je ook huidige klanten van meer informatie te voorzien. Je helpt ze nog meer, misschien wel meer of beter dan je concurrent. Informatie die je kan verspreiden aan je klanten, via social media.

Daarbij zie je een loyaliteitstrend in andere branches welke ook goed inzetbaar is binnen de groothandels-branche. Als voorbeeld, bij de  sportscholen krijg je een maand gratis sporten als je een nieuw lid aandraagt. De aanbreng-strategie komt terug in veel meer branches en kan ook van grote waarde zijn voor jouw groothandel. Hierdoor trek je nieuwe klanten aan en zorg je ook voor een sterkere klantenbinding met je huidige klanten.

En nu?

In dit stuk zijn een aantal vormen van online marketing beschreven die een bijdrage kunnen leveren aan de groei van groothandels. Er zijn veel mogelijkheden om jouw groothandel of meerdere groothandels beter zichtbaar te maken. Het belangrijkste blijft ook hier dat de krachten van jouw groothandel centraal staan. Online marketing zorgt ervoor dat je als groothandel bij de juiste mensen naar voren komt. Kijk welke strategie bij jouw groothandel past. Afkijken is hierin niet erg, zolang je authentiek blijft in je online gedrag. 

 

Interesse?

We helpen je graag verder

Wij staan klaar om jullie te helpen!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Sollicitatie formulier

Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.