Dé Marketing Banaan
Als jij je afvroeg waar dit gezegde vandaan komt, lees je nu het juiste artikel. De marketing banaan is geen verzinsel. Je wilt wat gaan ondernemen, een vakantie boeken, een tafeltje reserveren bij een restaurant of lekker shoppen in de zara. Oftewel keihard gaan, succes behalen, actie ondernemen!
Bedrijven zetten hun volledige marketingafdeling aan het werk, zodat jij die actie uitvoert op hun website of in hun winkel. Marketing, marketing, marketing en nog eens marketing moet ervoor zorgen dat jij uiteindelijk een aankoop voltooit of een dienst afneemt.
Je denkt vast leuk verhaal maar waar de F vind ik nou die banaan? De banaan komt in allerlei vormen (en kleuren), vaak zul je het niet eens opmerken tot je erover bent uitgegleden. Dat is wat de banaan doet, je glijdt uit, belandt in een trechter, die jou regelrecht leidt tot een aankoop.
Oke, de banaan moet ertoe leiden dat ik zo snel mogelijk een aankoop verricht, maar waar moet ik dan aan denken? Hoe komt het dat ik hier over uitglijd? Het komt voor in vele maten en gedaantes, denk aan knoppen, pijlen, filmpjes en pop-ups.
“Huh maar dit is toch een Call-to-Action?” Helemaal juist, je slaat de spijker op de kop. Even tussen ons, de banaan is een call-to-action. Het is een begrip dat is ontworpen door Seth Godin. Hij zocht een term om de call-to-action beter te verwoorden (ja, je verzint het niet). Hij maakte de vergelijking door bezoekers van je winkel of website te zien als aapjes. Aapjes die bij het zien van een banaan, maar een ding willen en dat is dat ding pakken!
Nu is dit een bewuste reactie van de aap en zijn wij van mening dat het jouw onderbewuste is dat maar al te graag op grote, opvallende, bewegende, niet-bewegende objecten wil klikken. Oftewel, je herkent een banaan op de straat alleen voor je het weet glijd je erover uit.
De Banaan herkennen
“Ik weet nu hoe ik een banaan kan herkennen. Ik weet nu dat ik super vaak over een marketing banaan ben uitgegleden, maar hoe kan ik dit voor mijn eigen bedrijf of onderneming toepassen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik andere consumenten of bedrijven kan meenemen in de beste schuiver van hun leven? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze hun leven verrijken met mijn product of de diensten die ik lever?”
Zoek iconische plekken op in je winkel of in je website, en test met je eigen team, je bedrijf, je familie en vrienden of het opvalt. Maak een uitspatter met kleuren, is alles roze in je winkel zet eens een felpaarse aandachtstrekker er tussen (hunkemoller). Is je website volledig blauw en wit, zet er eens een oranje knop op (demannenvandelft;-)). Heb je een nieuwe actie of geef je maar al te graag een maand gratis van je dienst weg, licht dit uit in de (online) weergave van jouw bedrijf.
Bied je zulke acties aan met jouw eigen bedrijf of het bedrijf waar jij voor werkt? Of ben je opzoek naar de perfecte banaan voor jouw onderneming of afdeling, neem rechts contact op met Daan en hij zal de banaan persoonlijk voor je pellen.