Biedstrategieën in Google Ads
Binnen Google Ads heb je verschillende biedstrategieën die zijn afgestemd op de verschillende doelen die je met een Google Ads campagne kan hebben. Daarom is belangrijk om voor jezelf te bepalen met welk doel je Google Ads campagnes gaat maken. Verschillende doelen zijn bijvoorbeeld:
- Omzet genereren
Hiervoor is het noodzakelijk dat je gebruik maakt van “conversies bijhouden” in Google Ads. Als je dit doet, kan je gebruik maken van “slim bieden” om je te bieden op bepaalde conversiedoelen.
- Een specifieke actie op een website laten uitvoeren
Ook hiervoor is het noodzakelijk dat je gebruik maakt van “conversies bijhouden” in Google Ads. Als je dit doet, kan je gebruik maken van “slim bieden” om je te bieden op bepaalde conversiedoelen.
- Merkbekendheid
Als het doel van je campagnes is om je merkbekendheid te vergroten, kan je bieden op basis van het aantal vertoningen. Dit heet vCPM-biedingen en betekent dat je betaalt per 1000 zichtbare vertoningen.
- Verkeer naar website
Als je zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website als doel hebt voor de campagne, kan je bieden op basis van CPC oftewel cost per click. Hierbij kan je instellen wat je maximaal per click zou willen betalen.
- Videoadvertenties zoveel mogelijk weergeven om eventueel je product- of merkoverweging te stimuleren
Voor dit doel kan je gebruik maken van CPV, oftewel bieden per weergave.
Slim bieden
Als je wilt dat er een bepaalde actie op je website wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld een aankoop of het downloaden van een leadformulier kan je gebruik maken van Slim bieden. Hiervoor is het van belang dat je conversies bijhoudt om deze acties meetbaar te maken. Als dit werkt kan je de volgende biedstrategieën kiezen:
CPA – Doelkosten per Actie
Bij CPA stel je een bod in dat je ongeveer per conversie uit wilt geven. Dan zou je denken, dan stel ik toch gewoon 1 euro in? Nee, zo werkt dat niet. Google meet op basis van historische gegevens of het CPA bod reëel is en laat de campagne alleen zien als Google verwacht dat dit bod gerealiseerd kan worden. Het zou dus heel goed kunnen dat je campagne bij een te laag bod niet gaat lopen. Het is hier goed om te testen met het laagst mogelijke bod waarbij de campagne gaat lopen.
Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS):
Bij bieden volgens ROAS optimaliseer je de campagne voor het rendement dat je hierop wilt behalen. Eigenlijk is dit alleen relevant als je producten verkoopt op een website. Zo kan je precies berekenen wat je per conversie mag uitgeven om alsnog winst te maken. Het is hierbij van belang dat de conversie waarde goed wordt ingesteld, anders kan Google het rendement op een campagne niet berekenen.
Conversies maximaliseren:
Bij conversies maximaliseren geef je Google de vrijheid om het volledige dagbudget op te maken en te proberen hiervoor zoveel mogelijk conversies binnen te halen. Soms kan dit betekenen dat er heel veel geld wordt betaald voor één conversie, dit omdat hiermee de vrijheid aan Google is gegeven om altijd zoveel mogelijk conversies binnen te halen.
Conversiewaarde maximaliseren:
Hierbij doet Google eigenlijk hetzelfde als bij conversies maximaliseren, alleen is de campagne hier gericht op het maximaliseren van de waarde van de conversies.
vCPM-biedingen
Als het bij een campagne niet om een bepaalde actie gaat, maar puur om de bekendheid van je merk of je bedrijf. Kan je gebruik maken van vCPM biedingen. Hierbij stel je een bod in voor iedere 1000 weergaven, waarbij het niet van belang is hoeveel erop wordt geklikt. Als je campagne erop gericht is om een bepaalde actie te realiseren, is deze biedstrategie niet geschikt.
CPC biedingen
Als het doel van de campagne is om zoveel mogelijk klikken naar de website binnen te halen zou je ervoor kunnen kiezen om te bieden op basis van CPC. Hieronder zijn twee verschillende strategieën die je kan gebruiken:
Klikken maximaliseren
Bij klikken maximaliseren zorgt Google ervoor dat je zoveel mogelijk klikken binnenkrijgt voor het ingestelde dagbudget. Deze biedstrategie wordt ook vaak gebruikt als een Google Ads account net is aangemaakt. Als je tegelijkertijd ervoor zorgt dat conversies worden bijgehouden kan je deze strategie gebruiken totdat je genoeg historische gegevens hebt om te switchen naar een strategie voor slim bieden.
Handmatig bieden
Bij handmatig bieden heb je alle biedingen bij zoekwoorden zelf in de hand. Zie je bijvoorbeeld dat één zoekwoord het heel goed doet, alloceer hier dan een groter deel van je budget voor.
Benieuwd hoe we jou kunnen helpen om meer uit je Google Ads te halen? Of welke van de biedstrategieën bij jou past? Neem dan nu contact op.