De concurrent adverteert op jouw merknaam, wat nu?

December 23, 2021

Elke marketeer, manager of eigenaar maakt het een keer mee in zijn carrière, wellicht zelf wel vaker. Of je komt er zelf achter of tipt iemand je die het toevallig heeft gezien. “Hey, ik googelde naar jullie bedrijf, maar ik kreeg gelijk een advertentie van jullie grootste concurrent?” Je gaat gelijk op onderzoek uit en jawel hoor: je grootste concurrent verschijnt bovenaan op Google als je op je eigen merknaam zoekt….

In deze blog kijken we naar of dit mag, hoe dit kan en wat je eraan kunt doen.

Mag het?

Het korte antwoord hierop is: ja dat mag!

Het is verboden om de naam van een ander merk in je advertentietekst te gebruiken. Eigenlijk mag je dus niet adverteren met de merken die je verkoopt. Veel bedrijven doen dit wel, maar het zou kunnen dat het bedrijf achter het merk hier een probleem van maakt en je advertentie wordt afgekeurd. Het beste kun je in dit geval of van te voren toestemming vragen aan het merk of het proberen en kijken of je advertentie wordt goedgekeurd.

Het gebruiken van een merknaam als zoekwoord is daarentegen niet verboden. Als een advertentie wordt geactiveerd op jouw merknaam is de kans groot dat dit is toegestaan. Een aantal jaren geleden is een rechtszaak geweest tussen adverteerders die niet wilde dat de advertentie van de concurrent naar voren kwam op hun merknaam. Google heeft deze rechtszaak uiteindelijk gewonnen. Oftewel, je mag adverteren op de merknaam van de concurrent, zolang dit geen verwarring veroorzaakt.

Het gebeurt vaak per ongeluk

Het mag dus, maar het is zeker niet netjes. Toch is het bij de grotere techbedrijven een stuk meer geaccepteerd dan binnen het mkb. Zoek maar eens op de websitebuilder DIVI, je zult zien dat niet alleen DIVI zelf hierop adverteert, maar ook bijna alle concurrenten. De concurrenten zijn grote bedrijven, die heel bewust adverteren op de namen van hun concurrenten.

Bij andere bedrijven is dit veel minder vanzelfsprekend. Stel bij een concurrent werkt een online marketeer met net wat minder Google Ads ervaring. Hij gaat voor het eerst Google Ads campagnes live zetten voor het bedrijf en gaat zoekwoorden toevoegen waarvan hij overtuigd is dat ze relevant zijn. Het eerste zoekwoord is: kledingzaak in de buurt. Hij heeft nog niet heel verstand van Google Ads, dus het zoekwoord wordt toegevoegd als breed zoekwoord. Wat hij niet doorheeft is dat de advertenties van zijn bedrijf worden geactiveerd bij de namen van alle kledingzaken in de buurt…. Hij heeft niet bewust jouw merknaam toegevoegd als zoekwoord, maar per ongeluk een breed zoekwoord toegevoegd waardoor jouw merk wordt getriggerd.

Wat je het beste kan doen?

Stap 1:

Zet een eigen branded campagnes online. Een branded campagne is een campagne waarin je jouw merknamen als zoekwoord toevoegt. Hè? Maar deze mensen zoeken toch al naar ons merk? Dat klopt, maar zoals je ziet kan het zomaar zijn dat een concurrent per ongeluk ook adverteert op jouw merknaam en je wilt toch niet dat deze potentiële klant bij de concurrent uitkomt? Daarnaast is de kwaliteitsscore van deze campagnes altijd enorm hoog, waardoor de kosten erg laag zijn. Via deze weg kun je vrij eenvoudig en goedkoop je concurrenten te slim af zijn. 

Stap 2, als je er dan toch echt van af wilt:

De beste optie als je wilt dat dit stopt, is je concurrent benaderen en vragen of ze hiermee willen stoppen. Het is handig om je concurrent te wijzen op bovenstaande, want neem van ons aan dat veel marketeers onbewust deze fout maken en stiekem op al hun concurrenten adverteren. Dus; bel de marketing manager, directeur of zijn assistent en wijs ze erop dat het alles behalve netjes is om dit te doen. Daarnaast heb jij toevallig een samenwerking met een bureau dat de strijd met deze concurrent maar al te lief aangaat (direct contact). 

Loop je tegen andere obstakels aan, of heeft jouw concurrent een andere manier gevonden om boven jou te staan? In Google of andere advertentieplatformen. Laat het ons weten en we kijken al te graag met je mee.

Interesse?

We helpen je graag verder

Wij staan klaar om jullie te helpen!
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Sollicitatie formulier

Max. file size: 64 MB.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.