Optimaliseer jij op basis van de kwaliteitsscore van Google? Als je bezig bent met online adverteren, is dit een belangrijke metric om in de gaten te houden. Maar wat is de kwaliteitsscore precies en waarom is het zo belangrijk? In deze blog leggen we uit dat deze metric eigenlijk uit drie metrics bestaat en waarom het belangrijk is!
Wat is kwaliteitsscore?
De kwaliteitsscore is een score van 1 tot 10 die Google toekent aan je advertenties. Deze score is gebaseerd op de relevantie en kwaliteit van je zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. Waarom is dit belangrijk? Een hoge kwaliteitsscore kan leiden tot lagere kosten per klik (CPC) en betere advertentieposities.
De kwaliteitsscore wordt door Google berekend op basis van de metrics van je concurrenten. Dus alle adverteerders die meebieden op de zoekwoorden worden in de berekening meegenomen.
Waarom is de kwaliteitsscore belangrijk?
Misschien vraag je je af waarom je je druk zou maken over een getal van 1 tot 10. Nou, hier zijn een paar redenen:
- Lagere kosten: Een hogere kwaliteitsscore kan je CPC drastisch verlagen. Het verhogen van je score van 5 naar 7 kan zo je CPC met 20% verlagen! Dit betekend dat je een stuk meer klikken kan binnenhalen met hetzelfde budget.
- Betere posities: Advertenties met een hogere kwaliteitsscore worden vaker bovenaan de pagina vertoond. We hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat de kans op klikken dan hoger is 😉
- Relevantie: Je advertenties passen beter bij de zoektermen, dus is de kans groter dat je meer uit je ads haalt. Relevante advertenties krijgen meer klikken en leiden vaak tot betere resultaten.
De drie hoofdcomponenten van kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore bestaat uit drie hoofdcomponenten:
- Verwachte CTR
De kans dat iemand op je advertentie klikt als deze wordt vertoond. Hier wordt naar je advertentie gekeken en naar de historische data van je ads.
Hoe verbeter je het? Zorg voor aantrekkelijke en relevante advertentieteksten. Gebruik duidelijke call-to-actions en zorg ervoor dat je zoekwoorden overeenkomen met de intentie van de gebruiker. - Advertentierelevantie
Hoe goed je advertentie overeenkomt met de intentie achter het zoekwoord van de gebruiker. Simpel gezegd, hoe goed past jou advertentie bij de desbetreffende zoekterm.
Hoe verbeter je het? Maak gebruik van relevante zoekwoorden en zorg ervoor dat je advertentietekst aansluit bij wat de gebruiker zoekt. Een makkelijk manier om dit te doen is door keyword insertion te gebruiken. Zo kan je het zoekwoord door een dynamisch stukje tekst in je ad laten zien. - Ervaring op de landingspagina
Hoe relevant en bruikbaar de landingspagina is voor de gebruiker die op je advertentie klikt. Hier kijkt Google naar de navigatie op je website, de laadsnelheid en of de content bij de zoekterm past.
Hoe verbeter je het? Zorg ervoor dat je landingspagina snel laadt, mobielvriendelijk is en relevante inhoud bevat die aansluit bij je advertentie en zoekwoorden.
Nog een paar tips om mee aan de slag te gaan
Je weet nu hoe en wat, maar waar begin je? Hieronder vind je een paar tips die je mee kan nemen wanneer je je kwaliteitsscores gaat verbeteren.
Focus op zoekwoorden met een Score van 3-5
Richt je inspanningen op zoekwoorden die momenteel een score tussen de 3 en 5 hebben. Met gerichte optimalisatie kun je deze zoekwoorden verbeteren tot een score van minimaal 7, wat een aanzienlijke impact kan hebben op je kosten en prestaties. Heb je veel zoekwoorden met een score van 1-3, pauzeer deze dan en focus je eerst op quick wins.
Gebruik dynamic keyword insertion op je landingspagina
Dynamic keyword insertion helpt je landingspagina’s relevanter te maken voor de gebruikers die op je advertentie klikken. Dit kan je kwaliteitsscore en de ervaring van de gebruiker verbeteren.
Voer A/B-testen uit
Test verschillende advertentieteksten. Test niet met te veel variabelen tegelijk, want dan weet je niet wat er wel of niet werkt. Test bijvoorbeeld variaties van je advertenties waar je inspeelt op eigenschappen van je product vs voordelen van je product.
Beheer negatieve zoekwoorden en voeg zoektermen toe
Voeg negatieve zoekwoorden toe om te voorkomen dat je advertenties worden weergegeven voor irrelevante zoekopdrachten. Dit verhoogt de relevantie van je advertenties. Voeg daarnaast ook exact match zoektermen toe die relevant zijn. Deze worden dan meegenomen in je DKI.
Concluderend
De kwaliteitsscore is een metric in Google Ads die een directe impact heeft op je advertentiekosten en posities. Door je te richten op het verbeteren van de verwachte CTR, advertentierelevantie en de ervaring op je landingspagina, kun je je kwaliteitsscore verhogen en je Google Ads-campagnes succesvoller maken.
Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag met het optimaliseren van je kwaliteitsscore en zie hoe je advertenties beter gaan presteren!
ps. zie je kwaliteitsscore niet als KPI, maar gebruik het om te kijken waar je het best je tijd aan kunt besteden.