Kan de horeca vaarwel zeggen tegen de barre tijden? Het jaar 2020 begon hoopvol, maar werd snel doormidden gesneden dankzij het door iedereen gehate virus. Jij, als horeca-ondernemer, hebt het zwaar te verduren gehad, en zal ook nog wel de nasleep boelen. Gelukkig is er een lichtpunt aan de horizon nu het vaccinatieprogramma hard doorloopt. Er wordt weer gesproken over een opening van de terrassen eind deze maand. Het startpunt om met goede moed mensen te bedienen. Hoe laat jij je zien dat jullie klaar staan, zonder hier kosten aan kwijt te zijn? Hoe zat het met marketing in de horeca voorafgaand aan corona?
De tweede online marketing golf, zeg maar gerust vloedgolf!
De marketing voor restaurants en cafés zat in een sneltreinvaart eind 2019. Steeds meer werd er gebruik gemaakt van google campagnes en social media campagnes om de nieuwe kaart te presenteren, reserveringen in te plannen en nieuw personeel te werven. Bijna iedere Nederlander bezat toen al een mobiele telefoon en toen was al bekend dat sinds 2015 er meer zoekopdracht zijn via de mobiel dan op de pc. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn via de mobiel-vriendelijke marketing kanalen.
Hier zijn we WEER!
Hoe aanwezig ben jij op de marketing kanalen? Hoe kan jij de marketing nu aanpakken zonder allerlei kosten en budgetten? Wanneer jij dit artikel hebt gelezen bezit je alle vaardigheden om de marketing van je horecazaak van de grond te krijgen, zonder hier direct kosten voor te maken. De gesloten deuren van de afgelopen maanden hebben al genoeg gekost.
Laat zien dat je deuren open zijn!
Ooit gehoord van een Google Business account? Hiermee schrijf jij jouw horecazaak in, in het Google netwerk. Wanneer bedrijven op de naam van jouw horecazaak zoeken komt direct een banner aan de rechterkant, zoals op de onderstaande afbeelding.
Maar nog mooier, wanneer iemand zoekt naar een horeca gelegenheid in een bepaalde straat, op een bepaald plein of in een deel van de stad komt je zaak ook veel beter naar voren. De content die je invult bij je inschrijving wordt direct gebruikt, daarnaast biedt het ook gelijk de mogelijkheid voor gasten om reviews te schrijven. Doe er je voordeel mee!
Gratis marketing dus! Hoe schrijf je je in? Klik op de link!
Trek de aandacht van de klant en ga de interactie aan
Je (toekomstige) gasten zitten, als al aangegeven, voornamelijk nog op hun telefoon. Zitten ze niet op WhatsApp of de website van de ZARA, dan zitten ze wel op LinkedIn of Instagram.
Op Google ben je na het voltooien van de vorige stap beter zichtbaar met jouw restaurant/café, nu is het zaak om je appearance te maken binnen de social media kanalen (als je dit al niet deed). Maak een facebook account aan en een Instagram account, link ze aan elkaar en start met het plaatsen van content!
Dat je veel moet posten om de marketing van je horeca onderneming te boosten hoef ik je niet te vertellen, maar wel hoe jouw gasten je verder kunnen helpen. Toon je gasten in de content van je horecatent (vraag uiteraard eerst even toestemming). Post dit in je verhaal, laat de doelgroep van je onderneming zien en laat zien hoe het er dagelijks bij jouw horecazaak aan toe gaat. Enthousiasmeer je volgers met leuke en unieke beelden, een kijkje achter de schermen? Alles levert goede marketing op voor potentiële gasten voor jouw horeca.
Hoe creëer je interactie?
En de gasten die in je zaak zijn? Breng ze in beweging met je gerechten, met je interieur en met je personeel. Maak de beleving zo uniek dat gasten je persoonlijke promotors worden! Je stuurt hiermee op user-generated content, marketing dat je niks kost. Wie wil dat nou niet?
Dit zijn enkele voorbeelden van gasten die de marketing voor jou uitvoeren. Vraag jezelf en je collega’s wat jullie horecazaak zo uniek maakt dat de gasten het willen delen met hun vrienden, familie en volgers. Re-post vervolgens hun content en ga de interactie aan via polls over een nieuw gerecht of over een nieuwe cocktail. Laat zien dat jij graag input krijgt vanuit je vaste volgers. (reviews)
Horeca weer op volle toeren
Je horeca zaak is voor door succesvolle marketing activiteiten flink vol en wellicht heb je nieuw personeel nodig. Waak ervoor dat je niet je opgebouwde weergave gaat “onderbreken” om nieuw personeel aan te trekken. Uiteindelijk is het overgrote deel van je volgers jullie gaan volgen voor de leuke weergave en door de interesse in een lekker avondje uit, een goede lunch of een heerlijke borrel.
Voor de informatieve uitingen is het voor de hand liggend dat je facebook gebruikt, een andere optie is om een advertentie te plaatsen via Instagram/Facebook. Hiermee target je op het gewenste persoon/leeftijd voor de functie die je te bieden hebt, gebaseerd op zijn of haar interesses. Gebruik je bestaande content, maak de afbeelding op als een advertentie post en promoot dit via het business manager platform van Facebook, hier valt Instagram ook onder. Haal dit overigens niet in de war met je Google business account. Koppel je Facebook Business manager aan je facebook en Instagram pagina en maak de advertentie op. Ben je opzoek naar personeel in de omgeving met specifieke interesses en een specifieke leeftijd kan je al snel uit de voeten met ca. €50 tot €100 per maand per vacature.
Wil je begeleiding bij het maken van zo’n advertentie? Neem rechts contact op met Daan en hij helpt je verder!
Het bezorgen is eigenlijk wel een uitvinding!
Wil jij je bezorgservice blijven behouden of zelfs uitbreiden, naast de opening van de terrassen? In dit filmpje legt Thomas uit hoe jij een advertentie kan opzetten voor jouw eigen horeca onderneming. Hierbij heeft hij het gericht op het maken van een advertentie voor een thuisbezorgservice.
Nog even volhouden en alles mag weer open!
Zie jij de komende maanden ook zonniger tegemoet dan de afgelopen tijd? Hopelijk heeft dit artikel je nieuwe ideeën gegeven om kostenefficiënt de zomer van 2021 in te gaan. Mocht het niet een nieuw idee zijn, heeft het jou hopelijk wel weer herinnert aan de (kosteloze) opties die er voorhanden zijn.
Wil je dieper ingaan op het social media aspect, zou je meer willen weten over je vindbaarheid op google of ben je benieuwd wat voor andere marketing mogelijkheden er nog meer zijn voor jouw horeca onderneming?
Bel Daan op, stuur een berichtje in de chat of vul het contactformulier in!