Wie heeft het er tegenwoordig niet over? Waarschijnlijk iedereen in je vriendenkring of op werk en anders hoor je het wel op de radio. Er zijn te veel vacatures en te weinig mensen. In andere woorden, krapte op de arbeidsmarkt. Het wordt steeds moeilijker om nieuw talent te vinden zonder direct de portemonnee te trekken. Wat kan je hier aan doen? employer branding! Door een sterke employer brandingstrategie neer te zetten zorg jij ervoor dat nieuw talent blijft binnen druppelen.
Wat employer branding betekent, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe jij er mee aan de slag gaat binnen jouw bedrijf lees je in dit blog.
Wat is employer branding?
Het is je werkgevers merk. Oké, dat klinkt een stuk minder interessant dan de Engelse verwoording. Het geeft wel goed weer waar we het over gaan hebben in de komende alinea’s. De manier waarop mensen een werkgever zoeken is aan het veranderen. Waar er vroeger werd gekeken naar de omvang van het bedrijf, komt er nu wat meer bij kijken.
Buiten de primaire arbeidsvoorwaarden zijn werknemers steeds meer op zoek naar de perfecte werkgever. Facetten die steeds belangrijker worden zijn de waarden van een bedrijf, de cultuur en de doorgroeimogelijkheden. Werknemers zijn op zoek naar een bedrijf waar ze zich thuis voelen en waar ze zich mee kunnen identificeren. Het is aan de de werkgevers om te laten zien wie en wat ze zijn.
Als je om je heen kijkt zie je dat veel bedrijven dit al doen. Neem Coolblue, zij laten maar al te graag zien wat voor een creatief kantoor ze hebben. Ze zorgen ervoor dat zij degene zijn die de glimlachen toveren op de gezichten van hun klanten en werknemers. De kracht van Coolblue? Ze laten het aan iedereen zien, altijd.
De kracht van employer branding is laten zien wat voor werkgever je bent en hoe jouw bedrijf dit uit naar haar werknemers. Waarom willen mensen bij jou werken? Dat is de content die je gaat laten zien.
Heb ik dit echt nodig?
Kort getypt, ja. Het is van belang dat toekomstige werknemers jouw bedrijf kunnen vinden. Toon jij direct de juiste content op hun scherm? Dan ben je al een stap dichterbij een nieuwe sollicitant. Het kan in ieder geval nooit kwaad om je waarde, visie en cultuur aan de buitenwereld te laten zien, dit is voor nieuwe klanten namelijk ook belangrijk. Je hoeft niet meteen een strategie voor een jaar uit te schrijven, maar er zijn wel een paar dingen waarop je kan letten.
Oke, ik heb employer branding nodig en hoe nu verder?!
Het is niet lastig om aan employer branding te beginnen. Het enige wat je doet is jouw verhaal in de wereld slingeren. Dit doen we tegenwoordig gemakkelijk op Social media. Ga na welke aspecten van het bedrijf echt belangrijk zijn en laat dit weten, zo vind je de meest duurzame talenten.
Natuurlijk is het wel handig om de meerwaarde van jouw bedrijf te delen. Zijn jullie Co2 neutraal of geven jullie je werknemers veel ruimte voor zelfontwikkeling? Dat kan je via social media goed laten zien. De eerste stap is om alle pluspunten van je bedrijf op te schrijven en hier een planning mee te maken. Zo creëer je een rode draad voor je employer branding.
Als je content hebt gemaakt is het ook handig om de content via ads te laten zien aan mensen die jou nog niet (zo goed) kennen. Je kan immers op de top van een berg wel een cafe neerzetten, maar als niemand in het dal van je café afweet heeft het niet veel zin. Er komen per toeval wat reizigers en een berggeit, dat is precies wat je niet wilt hebben. Je kan laagdrempelig beginnen met ads op Facebook of Instagram. Het platform van Facebook (waar ook Instagram op draait) is in verhouding goedkoper dan Google en heeft potentieel veel bereik.
Hoe ziet een Employer Branding Advertentie er uit voor jou?
We stellen nu even voor dat je een ad campagne hebt draaien en dat er mensen naar je website komen. Het is belangrijk dat de mogelijke sollicitanten op een overzichtelijke “Werken bij” –pagina komen. Op deze manier kunnen talenten je vacatures doornemen en meteen de juiste informatie vinden over jouw bedrijf.
Het is aan jou de taak om alles aan de achterkant goed geregeld te hebben. Zorg ervoor dat je een systeem hebt waar je je sollicitaties in registreert. Een ATS(Applicant Tracking System) helpt je bij het structureren van dit proces.
Het laatste punt is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Het zijn je huidige werknemers, je ambassadeurs. Door een vooruitstrevende werkgever te zijn zorg je ervoor dat jouw ambassadeurs mensen zullen aanraden om een kijkje te nemen op je “werken bij”-pagina. Mond tot mond reclame blijft een van de krachtigste marketing strategieën die er zijn. Maak hier dus gebruik van.