Wat is Retargeting?
Bij veel teksten over marketing hoor je vaak de term Retargeting voorbijkomen, maar wat is dat eigenlijk en wat heb je er aan als bedrijf? Dat vertellen we je graag!
Retargeting
Er zijn tegenwoordig veel manieren om bezoekers naar je website te trekken, maar het grootste deel van deze bezoekers verlaat de website weer snel. Dit doen ze meestal zonder de gewenste actie te ondernemen. Natuurlijk heb je de hoop dat alle bezoekers een aankoop doen of een lead worden. Met retargeting ga je de mensen die je website hebben bezocht of een bepaalde interactie hebben gehad met je bedrijf nog een keer benaderen met een uiting. Dit doe je in de hoop dat ze toch de keuze maken om klant of lead te worden. Acties waarop je kan targeten zijn bijvoorbeeld:
- Een bepaalde productpagina bekeken
- Meer dan *** seconden een bepaalde pagina bezocht
- Meer dan *** seconden je website bezocht
- Een product toegevoegd aan het mandje
- Interactie gehad met een bepaald formulier op de website
- En zo zijn er nog vele andere interacties waar je op kan retargeten
Soorten retargeting
Search Advertenties
Veel mensen denken bij retargeting voornamelijk aan banners. Dus; dat je banners kan laten zien aan mensen die één van de bovenstaande interacties hebben laten zien, maar ook via Search Ads kan je retargeting. Als wij bijvoorbeeld naar onze eigen advertenties op Google kijken, hebben we één heel duur zoekwoord: SEA uitbesteden. Bij dit zoekwoord betalen wij voor een plek op de eerste pagina gemiddeld €9,50 per click. Maar je kan ook targeten op mensen die al een interactie hebben gehad met je bedrijf, dan betaal je opeens een stuk minder voor een dergelijke advertentie (ongeveer 1/3e tot 1/4e).
Video Advertenties
Een populaire vorm van retargeting gebeurt door gebruik van video. Zo kan je dit redelijk laagdrempelig beginnen, met content die je eerder al hebt gemaakt. Deze video’s kan je inzetten via bijvoorbeeld Youtube of via websites die plek bieden aan het Google Display netwerk.
Social Advertenties
Via social media kanalen kan je makkelijk retargeten door je doelgroep in te stellen op mensen die één van de betreffende interacties hebben laten zien. Probeer maar eens 30 seconden door te brengen op deze website en open een paar minuten later je Instagram, wedden dat je advertenties te zien krijgt van betreffende partij? In dit geval zal het niet heel relevant voor je zijn, maar stel je eens voor dat je op zoek bent naar vakanties? Wellicht is de kans dan toch ieeeets groter dat je weer terugkomt bij dezelfde partij?
Wil jij weten of retargeting kansen biedt voor jouw onderneming? Neem dan contact op!