Selecteer een pagina

Groothandel marketing

Groothandel marketing

Er zijn tegenwoordig veel manieren om klanten te bereiken. In dit whitepaper wordt er dieper ingegaan op de mogelijkheden die online marketing bieden voor groothandels. Zo worden een aantal ideeën beschreven om je net te vullen met nieuwe klanten maar ook wordt er beschreven op welke manier je ervoor kan zorgen dat de klanten in je net blijven.

Zorg ervoor dat jouw klanten vaker terugkomen via retargeting.

Nieuwe klanten binnenhalen is een van de belangrijkste facetten van een groothandel hebben, maar met gebruik van retargeting kan je er ook gemakkelijk voor zorgen dat je huidige klanten sneller terugkomen. 

Gebruik jij acties en aanbiedingen om klanten naar je groothandel te trekken? Dan kan je dit door middel van retargeting makkelijk bij je bestaande klanten promoten. Als je nog geen gebruik maakt van retargeting dan kan je je klanten op een aantal manieren bereiken: 1. via de telefoon, 2 via een flyer en 3 via jullie website. Op deze manieren kan je je klanten goed bereiken, maar dit kan een stuk makkelijker met retargeting. 

Laten we eerst even de drie hierboven beschreven manieren kort behandelen:

  • Bellen: Je kan de klant hier direct mee aansporen om naar de winkel te komen, maar het kost wel mankracht
  • Flyer: Met een flyer kan je gemakkelijk al je klanten bereiken, het kan alleen niet elke dag want dan zouden al je klanten er gek van worden
  • Website: Zodra klanten op je website zitten kan je ze acties laten zien, maar ze moeten hier wel eerst komen

Je kan de minpunten van deze drie methodes wegstrepen als je retargeting gebruikt. Als de retargeting campagne is opgezet hoef je er nog maar een paar keer per maand naar te kijken, dus de manuren van het bellen ben je al kwijt. Een retargeting campagne draait het hele jaar door 24/7 en komt bij je klanten wanneer jij dat wil. Wil je dat bij al je klanten 7 dagen na bezoek van de groothandel een advertentie met je scherpste aanbiedingen verschijnt? Dat kan met retargeting geregeld worden. Je kan de retargeting campagne inzetten om meer bezoekers naar je groothandel te trekken, dan betaal je per bezoek!

Benieuwd hoe jij dit zelf doet? Neem een kijkje op de site van Google en zet hem meteen op.

De manier om online naar voren te komen met je groothandel

Het is tegenwoordig niet meer moeilijk om een webshop te beginnen. Je kan met verschillende import lijnen goedkoop producten uit China laten komen en een webshop maken wordt ook steeds makkelijker. Waar je vroeger naar de groothandel moest om groot in te kopen of te profiteren van een groot aanbod, kan je dit nu ook online vinden. Het is dus mogelijk dat jouw groothandel hierdoor niet meer in de koopcyclus van de klant wordt opgenomen. 

Met behulp van online marketing kan je er voor zorgen dat je groothandel naar voren komt op verschillende manieren. De manier die het meest ingezet wordt is het gebruik van Google Search Engine Ads, hiermee kom jij bovenaan bij Google als iemand zoekt naar een groothandel in jouw sector. Dit is een goed begin, maar er liggen nog meer kansen. Elke groothandel is een specialist in zijn vakgebied en helpt met zijn expertise zijn klanten in de zaak. Je helpt nu dus mensen in je zaak, maar zodra mensen niet fysiek naar de winkel komen kan je ze ook niet helpen. Dat kan tegenwoordig gelukkig anders en wij leggen je uit hoe je dit gemakkelijk kan doen.

Als groothandel heb je veel kennis in huis die je aan klanten kan overbrengen als je in gesprek bent met de klant. Door online kanalen in te zetten kan je deze kennis nu ook aan je doelgroep communiceren zonder dat je een gesprek met ze moet voeren. Stel je hebt een interieur groothandel. In je zaak moet je overal mooie stands maken zodat je klanten inspiratie opdoen en zo meer bij je kopen. Jouw klanten willen ook zo goed kunnen stylen en zoeken dus naar spullen die jij verkoopt. Als jij ze dan voordat ze naar je toekomen kan helpen door middel van een aantal tips die je geeft kan je ze online aanspreken voordat ze in je winkel staan. Op deze manier laat je al zien waarom deze (potentiële) klanten naar jou moeten komen.

Bereken aan de hand van de Customer Lifetime Value hoeveel marketingbudget je kan inzetten.

De Customer Lifetime Value berekenen is hoogstwaarschijnlijk iets wat je al jaren doet, maar zet jij het ook in om je marketing budget te berekenen? 

Eerst nog even in het kort de CLV berekenen. Om de CLV te berekenen moet je weten wat de gemiddelde waarde van een klant is per jaar en hoeveel jaar een gemiddelde klant ook een klant blijft. 

Customer Lifetime Value = Gemiddelde klantwaarde x gemiddelde levensduur van een klant

Nu je dit per klant weet per jaar kan je dus aan de slag met je marketing budget. Stel dat een klant €2.000,- per jaar opbrengt en de kostprijs van de omzet is €1.200, dan kan je dus maximaal €800,- aan marketing uitgeven. Vermenigvuldig dit met het aantal klanten wat je hebt en zo heb je je marketingbudget voor het jaar berekent. Dan is het nu alleen nog maar kijken op welke kanalen je je gaat focussen en wat je doelen zijn. Het wordt dan een simpele rekensom hoeveel je aan elke conversie via online marketing uit kan geven en hier kan je dan rekening mee houden bij het opzetten van je marketing campagnes.

Incourante voorraad verkopen door middel van online marketing

Iets waar enkele ondernemer in de groothandel tegenaan loopt is incourante voorraad. Je kan deze verkopen door er in de groothandel veel korting op te geven of door te bellen naar klanten en ze een aanbod te doen. Ook hier is het weer de noodzaak dat ze naar je winkel komen of dat je mankracht in moet zetten om je klanten te bellen. Nou is het jammer genoeg niet zo dat je met een advertentie online met wat korting die voorraad kan verkopen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat meer mensen je aanbieding zien. Zo kan je bijvoorbeeld een carrousel advertentie maken waarin je meerdere producten laat zien, hier kan je dan je aanbieding naar voor laten komen tussen je betere producten. 

Daarnaast kan je doormiddel van online marketing meer verkeer naar je website genereren. Op je website kan je dan weer op meerdere manieren je klanten je aanbod voorschotelen om zo van je incourante voorraad af te komen. Er is geen wondermiddel om dit te doen, maar door het aan zoveel mogelijk mensen te laten zien voor lage kosten is wel een goede oplossing.

De manier om in 2021 je klanten te binden.

Klanten binden is net zo belangrijk als klanten binnenhalen en dit heeft vooral te maken met de service die je levert, je assortiment en je acties. Elke groothandel die is hier mee bezig en dit moet elke groothandel ook doen, maar jij kan de volgende stap zetten om nog een betere klantenbinding te krijgen en dat is vooral door iets aan je klanten te geven. Eerder in dit stuk kon je al lezen dat je online naar voren kan komen om nieuwe klanten aan te trekken, maar dit kan je ook gebruiken om je klanten van meer informatie te voorzien. Je helpt ze dus nog meer dan je concurrenten. Dit kan je dan via social media of e-mail aan je klanten verspreiden wat helemaal gratis is.

Daarbij zie je een loyaliteits trend in andere branches die ook goed ingezet kan worden door groothandels. Bij de meeste sportscholen krijg je een maand gratis sporten als je een nieuw lid aandraagt. Deze strategie wordt in veel meer branches gebruikt en kan ook van waarde zijn voor groothandels, je trekt hierdoor niet alleen nieuwe klanten aan maar zorgt ook voor klantenbinding.

Conclusie

In dit stuk zijn een aantal vormen van online marketing beschreven die een bijdrage kunnen leveren aan de groei van groothandels. Wellicht zijn er mogelijkheden die gebruikt kunnen worden, maar het belangrijkste is dat dit gedaan wordt vanuit de krachten van je groothandel. Online marketing is er om ervoor te zorgen dat je als groothandel bij de juiste mensen naar voren komt en vanaf dat moment moet alles kloppen. Kijk welke strategieën bij de groothandel van jou passen.

Wil je meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op en we bespreken geheel vrijblijvend jouw mogelijkheden!

-
  • \We zijn online!

We reageren zo spoedig mogelijk! Gewoonlijk binnen 24 uur.

 

 

Wanneer zijn wij online?:
Maandag - zondag
08:00 tot 18:00