ONLINE ADVERTEREN = EEN MUST?

november 17, 2020

ONLINE ADVERTEREN = EEN MUST?

Al die advertenties met de vraag of je al adverteert? Check je wel je SEO, hoe is je SEA ingericht, hoe houd ik mijn CPC laag? De termen rondom adverteren vliegen je vast continu om de oren, maar zou je niet eerst even een stapje terug nemen en kijken of online marketing wel een must is?

Ik wil er graag van uit gaan dat jij weet als lezer wat online adverteren inhoud. Dit zou betekenen dat onze website de juiste informatie verschaft en dat ik nu een dialoog kan houden over het begrip “must”. Terwijl ik dit schrijf betrap ik mijzelf op een ver verstopte uitspraak van een oude docent van mijn studietijd. Zij stelde “wij doen geen aannames, dus wij gaan nergens vanuit”. Online-adverteren trein

Nu ik het op papier zie klinkt dit wel erg ernstig, maar ze bedoelde het goed. Zij leerde ons als jonge studenten aan om altijd eerst te kijken naar de feiten. De feiten zijn het fundament waarop je leunt in de discussie, wanneer je in gesprek raakt is dit je houvast. Om te laten zien dat zij haar plicht heeft gedaan neem ik je in een sneltreinvaart mee door het online-advertentie landschap.


Promotie via internet

Online adverteren is promotie van producten of diensten via internet. Advertenties die worden getoond op basis van zoekopdrachten, op basis van interesses of activiteit, op basis van interessegebieden, maar ook op basis van aankoopgeschiedenis en online gedrag.

De platformen van google, facebook, linkedin etc. kan je zien als een veiling. Zij verkopen advertentieruimte dat een bepaalde groep mensen aanspreekt (afhankelijk van het soort website/platform) en jij gaat met jouw advertentie op deze plek bieden. En zoals het ook bij de veiling gaat, de hoogste bieder wint.

Het is dus van belang dat jouw doelgroep duidelijk is, zodat je de advertentieruimte die aan jouw doelgroep wordt getoond zo vaak mogelijk wint. Dit vereist niet een volle zak met moneys, maar een juiste manier van targetten. 

Turbo

Redelijk snel, hé? Ik denk dat we er nu allebei vanuit mogen gaan dat jij weet wat online adverteren is, voor extra diepgang zal ik straks een link toevoegen. Voor het uitleggen van een must hebben we niet veel tijd nodig, en dat doen we dus ook niet.

Must”

1) Aanrader 2) Absolute aanrader 3) Absolute noodzaak 4) Iets dat je gezien of gedaan moet hebben 5) Iets dat per se moet 6) Iets onontbeerlijks 7) Iets onontbeerlijks 8) Noodzaak 9) Noodzakelijkheid 10) Vereiste
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/Must/1 ”

Een “absolute noodzaak” of “iets dat per se moet”, klinkt mij wat te dramatisch, ik ga liever voor iets dat je gedaan moet hebben. Mijn vriendin zou direct als weerwoord geven dat je “niets moet” in het leven, maar wat betreft adverteren maak ik een uitzondering (en zij nu ook).

Beproeving

Wanneer je nog nooit een online advertentie hebt geplaatst weet je ook niet wat de meerwaarde is voor jou. Ik kan gemiddelde prestaties uit de markt tonen, onze gemiddelde prestaties tonen, maar uiteindelijk gaat het om jouw bedrijf. Jouw bedrijf is uniek, omdat jij en alle medewerkers unieke individuen zijn. De uitkomst van hoe jouw bedrijf scoort is een totaalsom van de verschillende factoren die jij samen met je medewerkers beoefent.

Ditzelfde geldt voor de uitkomst van online adverteren. Alleen maar online adverteren met zoekwoorden gaat er niet voor zorgen dat jouw bedrijf een naam opbouwt, maar online adverteren zorgt er wel voor dat jij jouw beoogde doelgroep optimaal aanspreekt. 

Ter beeldvorming, vier op de tien Nederlanders leest de dagelijkse de krant tegenover 97% van de inwoners die thuis internet ontvangen. De groep 75+ers zonder internet is in 5 jaar afgenomen van 51% zonder internet tot 23% zonder internet. Hieruit kunnen we opmaken dat de breedte van het bereik online via bijvoorbeeld advertenties essentieel is om jouw aanwezigheid te tonen.

Vraagteken

Leuk verhaal, nu graag een antwoord over het adverteren…

Het gaat je natuurlijk om de titel, is online adverteren een must, is online adverteren iets dat je gedaan moet hebben? Daarop is mijn antwoord glashelder ja. Het bereik liegt er niet om, nationaal en internationaal. Het is geen vraag meer of je het wel of niet moet doen, de vraag is hoe je dit moet doen. Wij zijn overtuigd van onze scherpe aanpak, maar iedereen adverteert op zijn eigen manier.

Het is belangrijk dat het verhaal van je bedrijf staat als een huis, dat jullie uitingen een vertaling zijn van een passie. De uitingen via online advertenties, via social media, maar ook via je eigen website. Het gesprek dat je online gaat voeren met je potentiële klant heeft dan een fundament. Een fundament dat jou gaat helpen om nieuwe samenwerking op te bouwen.

Dieper in op wat online adverteren inhoud? Check dan eens dit artikel of stuur een berichtje met je vraag, dat mag natuurlijk altijd! 

Interesse?

We helpen je graag verder

Wij staan klaar om jullie te helpen!
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Sollicitatie formulier

Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.