Zonder content is er geen marketing
maar zonder marketing is er wel content, alleen is de vraag of dit de juiste is..
Content valt in ieder kiertje van je kantoor, van je organisatie of van je privé leven alleen hoe je het gebruikt is een tweede. De manier hoe jij kijkt naar een object of situatie is essentieel voor het verhaal dat je wil vertellen. Of een duidelijk verhaal belangrijk is? Ja.
Letterlijk vertaald betekent content “inhoud”. Als jij een heldere inhoud presenteert, krijgt de potentiële klant een beter beeld van wat hij van jou en jouw bedrijf mag verwachten. Een beter beeld van de producten of diensten die jouw bedrijf voert, maar ook van de mensen waarmee ze mogelijk mee in contact komen.
Stap 1. Wie wil ik een verhaal vertellen?
Voordat je start met het publiceren van nieuwe content is het van belang aan wie jij een verhaal gaat vertellen. Wanneer je organisatie zich richt op de huidige klanten, dan gebruik je wellicht andere kanalen dan wanneer je organisatie zich richt op nieuwe klanten of prospects. Dit geldt ook wanneer jij een doelgroep opricht die ex-klanten bevat. Wanneer je dit duidelijk hebt, of wanneer je hierin een onderscheid hebt gemaakt ga je jouw verhaal opschrijven.
Stap 2. Wat wil ik vertellen met mijn content?
Ik kan jou niet vertellen in welk verhaal jij je klanten moet meenemen. Dit kunnen alleen jij en je collega’s, als de beste. Jij zit dagelijks in de organisatie die je kenbaar wil maken bij de gewenste doelgroep. Oftewel, jij bent de master van het product. Je weet alle ins en outs van de organisatie, van de mensen die er werken, van de producten die jullie leveren of van de diensten die jullie uitvoeren. Wil je gaan vertellen hoe goed jullie product is? Of wil je vertellen waarom jullie beter zijn dan de concurrent? Start dan bij jullie zelf, waarom jullie bestaan en waarvoor jullie bestaan. Vergeet hierbij niet dat je een verhaal wil vertellen waar mensen zichzelf herkennen, oftewel schrijf in een taal die jouw doelgroep begrijpt.
Medische termen worden vaak in de latijnse taal uitgedrukt, echter spreekt jouw huisarts of dokter altijd in het nederlands tegen je. Op deze manier kan hij/zij jou beter meenemen in zijn/haar verhaal.
Stap 3. Waar ga ik mijn verhaal vertellen?
Magazines, posters, televisie, radio, bedrukte voertuigen allemaal voorbeelden van offline kanalen waar jij jouw verhaal kan vertellen sinds mensen heugenis. Daarbij zijn tal van nieuwe online kanalen gekomen, zoals websites, whitepapers, advertenties, social media, mobiele applicaties etc. Je weet wie je wilt aanspreken en je weet wat je wil vertellen. Om een juiste selectie te maken is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Simpel voorbeeld, ligt jouw doelgroep boven de 65, ga je dan op instagram je verhaal vertellen? Of wil je alleen maar je huidige doelgroep aanspreken? Dan kijk je naar je verzamelde klantgegevens en wat je ermee kan, emailmarketing? retargeting advertenties?
Stap 4. Stippel je verhaal uit
Ieder boek heeft een kop en een staart, iedere wedstrijd heeft een startsignaal en een eindsignaal. Dit heeft jouw verhaal ook, maar wat ga je in het middenstuk vertellen? Maak het makkelijk voor jezelf en maak hoofdstukken. Dit kan je doen per week, per maand of per kwartaal. Als je mijn mening vraagt stel ik voor dat je per kwartaal een thema hebt, en dit onderverdeeld in de maanden en dat vervolgens onderverdeeld in weken etc (maar hè, zoals ik al zei is dat mijn mening 😉 )
Stap 5. Schrijf je verhaal
Kijk, vijf stappen verder en nu gaan we pas content maken. Zo snel en gemakkelijk is het allemaal niet, als je het goed wil doen. Als jij jouw doelgroep wil meenemen in jouw verhaal.
Wat je ook gaat maken zorg dat de kwaliteit goed is, heb je iemand van de details in je bedrijf of kenniskring? Geef hem dan een rol in jouw contentbeleid. Details omtrent de kwaliteit zorgen ervoor dat jouw onderneming wordt begrepen. Dat de lezers van jouw verhaal in zich opnemen en geïnteresseerd zijn in het volgende “hoofdstuk”.
Of het nou gaat om de tekst die je schrijft, de uitingen die je online zet, of de foto’s die je plaatst. Je instagram homepage hoeft geen prachtige structuur te hebben, zolang het onderliggende verhaal maar duidelijk overkomt en de fotografie continue van dezelfde goede kwaliteit* is.
Daar vind je content, en nu?
Ik zou zeggen zoek het maar uit, ga maar eens opzoek naar je verhaal. Wat kan jouw bedrijf voor een consument of bedrijf betekenen, en waarom jij? Wellicht ben je goedkoper, ben je origineel of is je service goed, maar zal je concurrent dit ook niet zeggen? Waarmee kan jij je dan wel onderscheiden? Denk na, bespreek het, en maak de basis voor je inhoud. Neem deze basis samen met de bovenstaande stappen en klaar is je content.
Succes met het vertalen van jouw waarde naar de taal van klanten, loop je ergens tegenaan? Stuur een bericht en we helpen je verder.
*goede kwaliteit betekent uitstekende scherpte, een kleine investering zorgt voor mooi materiaal en een goede weergave van jouw product. Een klant of prospect heeft gelijk door wanneer de verteller tijd en geld in zijn verhaal stopt en wanneer niet. “Als de verteller/ondernemer geen tijd of geld stopt in zichzelf, waarom zou die dat dan wel in mij steken?”