Selecteer een pagina

5 belangrijke SEO trends voor 2021

Het startsein van het nieuwe jaar is net gegeven en dat betekent dat het tijd is om een aantal aandachtspunten te benoemen over verschillende aspecten van marketing. Laten we beginnen bij een onderwerp waar de meeste van onze klanten vragen over hebben: SEO oftewel Search Engine Optimization. 

De basis voor een goede SEO score is op dit moment simpel: “Ga in de schoenen van je klant staan en vraag je af of de content die je publiceert echt van waarde is voor je klant!”. 

Als ik al zei, dit is de basis. Gelukkig zijn er nog veel meer waar je op kan letten als je je SEO score wil verbeteren. Acties waardoor jij je kan onderscheiden van de concurrentie, ik neem je mee door vijf trends binnen online marketing anno 2021!

 

Trend #1 Alle SEO is nu mobiele SEO

Waar je eerst goed weg kwam met een goede website voor computer en een aparte, mindere, website voor mobiel is het nu de tijd gekomen dat mobiel even belangrijk is als desktop. Google kijkt niet meer apart naar je website voor mobiel en je normale website, ze moeten nu allebei goed in orde zijn. We zien dat de voorkeur van Google verschuift van de desktop versie naar de mobiele versie.

Zorg er voor dat je website zo simpel mogelijk is, zodat de interface op alle platformen goed en gemakkelijk functioneert. Denk hierbij vooral aan de gebruiksvriendelijkheid.

Heb je op dit moment nog twee aparte websites dan raden wij aan om hier dit jaar nog een optimalisatieslag in te maken door één website te hanteren. Dit minimaliseert ook de foutmarge en arbeidsuren in de website.

 

Trend #2 Pagina experience optimization

Buiten het feit dat de mobiele website nu tip top in orde moet zijn is het ook van belang dat alle randvoorwaarden van je website in orde zijn. Je wil als bedrijf je concurrenten voor blijven door, naast een goede content feed, ervoor te zorgen dat de website experience niveaus hoog zijn.

Op de volgende punten kan je de strijd aangaan in 2021:

  • Laadtijd van je website
  • Hoe snel je website reageert op gebruik van bezoekers
  • Hoe gemakkelijk het is om op een mobiel je website te gebruiken
  • De veiligheid van je website 
  • Laadtijd van afbeeldingen

Gelukkig zijn er wel een paar programma’s om je hierbij te helpen. Om de scores op bovenstaande punten te controleren maken bij gebruik van o.a. Lighthouse of Crux API. (Link naar software website)

 

Trend #3 Richt je op de wensen en zoektermen van je gebruiker (spreek de taal van je afnemer)

Dit is natuurlijk de basis van een goede SEO strategie, maar het is heel belangrijk om hier elk jaar weer naar te kijken. In het vorige jaar is er op SEO gebied veel veranderd. De algoritmes worden elk jaar slimmer en zo is het nu van belang dat mensen die een zoekmachine gebruiken daadwerkelijk geholpen worden als ze iets vinden. Dit betekent dat de bezoeker van je website daadwerkelijk geholpen wordt met zijn/haar probleem en hier niet per se iets terug voor wil. 

Hoe doe je dit?

Zorg ervoor dat je content je doelgroep helpt zonder dat je benoemd dat jouw product zo goed is of op welke manier je dienst ervoor kan zorgen dat hun problemen weg gaan. Ga in op de problemen waar ze tegenaan lopen en laat zien dat je ze begrijpt. (Creëer draagvlak) Daarbij moet je de doelgroep naar je website laten komen voor de informatie die je geeft, niet met de reden dat ze geld aan je moeten geven. Het is afgelopen met geforceerde pop-ups of registraties voor nieuwsbrieven. Ik herhaal! ook hierbij is het van belang dat je website snel en gemakkelijk te gebruiken is.

 

Trend #4 SEO lokaal

Buiten het feit dat covid-19 heel veel lasten en veranderingen hebben meegebracht voor de zorgsector, heeft covid-19 ook gezorgd voor een verandering bij consumenten. Veel meer consumenten zijn gericht op lokaal consumeren. Het is dan ook van belang dat je gevonden wordt als consumenten naar lokale ondernemers zoeken. Je kan dit het makkelijkst doen door je Google My Business goed in te richten.

Als je nog geen Google My Business hebt dan is 2021 echt het jaar om dit in te stellen. Mocht je dit wel al hebben neem dan eens een kijkje of je dit kan updaten om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt als er lokaal gezocht wordt. In dit overzicht zie je buiten de gegevensdie jij zelf invult ook reviews van klanten staan. Je wil natuurlijk altijd goed scoren en een hoog cijfer krijgen, maar een slechte review overkomt de beste ook wel eens. Bij een slechte review is het van belang dat je hier op reageert en het oplost, zo kunnen de consumenten die de slechte review lezen wel zien dat het opgelost wordt.

 

google my business

Trend#5 Featured Snippet

 

Zoek je wel eens op google en komt er dan helemaal bovenaan een lijstje met mogelijke oplossing of een video? Dan weet Google bijna zeker dat jij dat lijstje of die video gaat bekijken. 

Wat google hier doet is een deel van een website pakken om deze meteen te laten zien. Als je bijvoorbeeld tips zoekt om je kamerplanten te verzorgen vind je het volgende:

featured snippet 2

Als jij planten verkoopt is het heel waardevol om hier bovenaan te staan, omdat er een deel van de tips te lezen is. Google is hier al een aantal jaar mee bezig, maar wij verwachten dat dit nog veel meer zal gebeuren in 2021.

Het is belangrijk dat je dit in je hoofd hebt als je content gaat schrijven. Je kunt hier ook een paar trucjes voor gebruiken, zodat Google je content oppakt als een lijstje. Bijvoorbeeld: Parallelle syntaxis, wat heel simpel gezegd gewoon gebruik maakt van herhalingen. Begin net als bij het planten voorbeeld hierboven veel met dezelfde woorden: Zet en geef worden hier veel gebruikt. Google pakt dit soort opsommingen vaak als lijstje. Daarbij zijn FAQ lijstjes hier ook goed voor, dus als je die op je site hebt kan dat zeker geen kwaad. En als je video’s op youtube plaatst is het belangrijk om key moments aan te geven. 

 

Conclusie 

Waar de basis in SEO nog steeds goede content creëren is komen er steeds meer manieren bij om beter vindbaar te worden. In deze blog heb je er al een aantal gelezen maar de manier waarop google je score bepaalt zal blijven veranderen. Ben je nu helemaal klaar om te beginnen maar weet je niet waar je moet starten? Dan raadt ik aan om eerste de basis van je website onderhanden te nemen. Hoe goed werkt jouw website op mobiele apparaten? Gebruik je al hulpmiddelen om dit te testen? Als dit allemaal goed staat dan kan je dieper op de materie van goede SEO ingaan. Als je trends op het gebied wil blijven volgen houdt dan onze blog in de gaten want we zullen hier een aantal keer per jaar de trends bespreken.

Wil je meer online zichtbaarheid voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op en we bespreken geheel vrijblijvend jouw mogelijkheden!

-
  • \We zijn online!

We reageren zo spoedig mogelijk! Gewoonlijk binnen 24 uur.

 

 

Wanneer zijn wij online?:
Maandag - zondag
08:00 tot 18:00