Hoe krijg je een groter bereik binnen een specifieke niche?
De Social Media en Advertisingpartner van Bonsai Plaza
Social Media, Advertising en Mailing
In 2021 is onze samenwerking gestart met Maarten & Jacqueline van Bonsai Plaza. Onze samenwerking is gestart om hun social media account te beheren, wat vervolgens doorgroeide naar een ontzorging op gebied van social, mailing en advertising.
Marketing inzetten om te groeien in naamsbekendheid
De uitdaging voor Bonsai Plaza is duidelijk: een nicheproduct zoals bonsaibomen onder de aandacht brengen bij de ervaren bonsaïsten. Daarnaast is het belangrijk dat de huidige klanten ook de waardering voelt die ze verdient. Bonsai Plaza is niet een uit de hand gelopen hobby, maar biedt een community voor iedere bonsai professional.
Welk marketing kanaal is belangrijk?
Het social media account van Bonsai Plaza bestond wel, maar miste structuur en continuïteit. Om de doelgroep duidelijk in kaart te brengen is een korte strategiesessie ingepland. Samen met Maarten en Jacqueline hebben wij de doelgroep op papier gezet en beschreven via persona. Dit is daarna ook gedeeld met het gehele bonsai team om zeker te weten dat de beschrijving juist was.
Een terugkerende principe in de eerste meetings was ikigai. Dit is een Japans concept dat staat voor datgene waar jij je bed voor uitkomt en waarde geeft aan jouw leven. Hieruit zijn drie kernwaardes ontrokken voor het social media account:
- Kwaliteit
- Vakmanschap
- Ambitie
Bij het social media beheer werd de nadruk gelegd op het creëren van boeiende, informatieve en visueel aantrekkelijke content. Dit om potentiële klanten te onderwijzen over de schoonheid en zorg van bonsaibomen en tegelijkertijd het merk Bonsai Plaza te versterken.
In 2022 werd de wens geopperd om meer bonsaïsten naar de webshop te trekken. Bonsaïsten die nog geen ervaring hadden met Bonsai Plaza. Om in te spelen op consumenten met een hoge koopintentie stellen we altijd voor om Google Advertentie Campagnes op te zetten. De campagnes zijn bij iedere website door te meten, bij een goede Google Analytics integratie.
Voor Google Ads is voor een strategie gekozen die aangepast is aan elke individuele markt. In Nederland, waar Bonsai Plaza al enige naamsbekendheid heeft, ligt de focus op het aantrekken van eerdere bezoekers en het uitbreiden van het klantenbestand. In Duitsland en Spanje, minder bekende markten voor Bonsai Plaza, is de nadruk gelegd op merkbewustzijn en klantenwerving. We gebruiken gedetailleerde keywordanalyses, dynamische advertentieteksten en zorgvuldig geselecteerde landingspagina’s om de beste resultaten te garanderen. De uitblinkende campagnes zetten we hier om in pMax campagnes. Hierbij geven we aan dat dit onze champions zijn, die het account naar een nog hoger niveau gaan brengen.
580%
55%
+20%
+55%
Het effect van marketing
Meten is weten, het wel bekende gezegde. Iedere samenwerking start bij ons met een Analytics check. Hierbij kijken we hoe de huidige website wordt gemeten, of alle aanwezige knoppen, formulieren en producten meetbaar zijn. In sommige samenwerkingen kijken we ook SEO wise naar de website. Hoe wordt de website nu geranked in Google en op welke zoektermen. Op deze manier zetten we een basis uitgangspunt om concrete doelen af te spreken met de klant.
Hieronder lichten we de belangrijkste vier resultaten uit van deze samenwerking.