Wat een jaar was dat voor de marketing wereld!
Wat een jaar was 2020 hè? Vanuit de marketing begonnen het jaar vol goede moed en toen BAM, alles was anders. Veel bedrijven zijn sneller dan gedacht genoodzaakt om zoveel mogelijk over te schakelen op digitaal werken, zaken doen en verkopen. Dit heeft er onder andere voor gezorgd dat video meetings en digitaal werken veel sneller de standaard is geworden dan we vorig jaar voor mogelijk hadden gehouden. Maar wat is er eigenlijk gebeurd met de trends die we hadden verwacht voor 2020.
Voor het jaar 2020 waren er een aantal trends waarvan verwacht werd dat deze echt veel impact zouden gaan hebben en die een rol zouden krijgen in ons dagelijkse leven. De trends die we veel terug zien komen in blogs van vorig jaar zijn onder andere de volgende:
Voice search
Eind 2019 en begin 2020 zag je in ongeveer ieder online blog over de verwachte marketingtrends voor 2020 de term Voice Search tegenkomen. Hierbij werd in veel blogs verwacht dat het in het nieuwe jaar echt van de grond zou komen en dat men voice zou gaan gebruiken voor dagelijkse zaken zoals het boeken van een kappersafspraak en bijvoorbeeld het boeken van een restaurant. Gebruik jij het al?
Ik verwacht dat je antwoord hierop nee is en dat je het net zoals de mensen om mij heen nog steeds alleen gebruikt om aan Google te vragen om een mop te vertellen. Ik ben persoonlijk nog steeds onder de indruk van dit filmpje, inmiddels alweer uit 2018, maar we zien er nog steeds zo weinig van terug. Siri komt af en toe compleet op het verkeerde moment om de hoek zetten om je te laten weten dat ze je niet gebruikt en de Google Assistent heeft in het jaar 2020 de prijs gewonnen voor de beste moppentapper van het jaar! Daarentegen hebben ze beide zeker niet de prijs gewonnen voor de Trend van het jaar.
Mijn verwachting is dat Voice Search pas echt een onderdeel gaat worden van ons leven als je er daadwerkelijk alles mee kan. Als we nu aan Google vragen om een restaurant te boeken, krijg je een overzicht van restaurants bij jou in de buurt (daar had ik toch niet om gevraagd?). Er zit veel potentie in voice en veel bedrijven hebben in 2020 geïnvesteerd in het maken van een Action on Google, dus we zijn nog steeds enthousiast en vooral benieuwd wat voice ons in 2021 gaat brengen. Marketing weet niet wat haar te wachten staat.
Video blijft groeien binnen de marketing
En of alle bloggers hier gelijk in hebben gekregen! Het was al langer zo dat Google en Facebook hun voorkeur uitspreken over video’s. Er wordt wereldwijd enorm veel geld uitgegeven aan videoadvertenties op televisie en vooral als je kijkt naar populaire reclameblokken zoals tijdens de super bowl waar 5 miljoen dollar wordt betaald voor 30 seconden zendtijd, WHUT!? Ja echt!
De grote techbedrijven spelen hier slim op in door te zorgen dat bedrijven een reclamespot via hun platform aan hetzelfde publiek kunnen laten zien, maar dan op precies hetzelfde tijdstip en alleen aan mensen die waarschijnlijk relevant zijn.
Daarnaast heeft ook de verdere groei van TikTok bijgedragen en het ontstaan van Instagram Reelz een positief effect gehad op de populariteit van video.
Wie weet het beter, de marketeer of de AI van het techbedrijf?
De grote techbedrijven zijn er al jaren mee bezig, maar in 2020 (en wellicht eerder ook al) heeft AI zeker een toevlucht genomen binnen marketing. Train het systeem van het platform dusdanig met de juiste informatie, dat de AI daarna precies probeert in te schatten wie er nog meer zou kunnen converteren. Het blijft in 2020 nog steeds een strijd, weet jij als marketeer het beste wie je moet targeten of weet de AI van Google of Facebook het toch beter? Of heb jij de AI wellicht gevoed met verkeerde informatie?
Het jaar 2020 is het eerste jaar dat ik concludeer dat de AI van de techbedrijven het in veel gevallen wint van de marketeer op het gebied van doelgroepbepaling. Betekent dit dat het einde verhaal is voor de marketeer? Nee, zeker niet. De marketeer wordt ondersteund door de AI, waardoor de marketeer meer tijd over heeft om de marketing funnel te optimaliseren. De marketeer hoeft minder tijd te besteden aan wie de juiste doelgroep is en kan zich meer druk maken om welke kanalen het beste zijn en welke content daar het beste voor werkt.
De winkel van ons allemaal, en toen kwam Amazon, Blokker.
Het heeft allemaal te maken met het groter worden van de platform modellen. Je kwam als online retailer in 2020, zeker met de Corona toestanden, niet meer weg met alleen je eigen webshop. Waar in 2019 Bol.com eigenlijk de enige website was waar je als online retailer aan kon haken op het platform, kwam na lang wachten de Nederlandse versie van Amazon online. Met meerdere platforms, waar bijna iedereen alles koopt, kon je in 2020 bijna niet meer anders dan hier op aanhaken. Dit biedt zowel kansen, maar ook bedreigingen.
Zo hebben kleinere online retailers opeens een veel groter publiek, maar betalen grotere retailers opeens commissie waar ze dit voorheen verkochten via hun eigen website. Naast de reus Amazon, is ook Blokker dit jaar gestart met het aanbieden van producten van andere leveranciers. Hierdoor is Bol.com in 2020 opeens niet meer de winkel van ons allemaal, maar raakt het landschap aan platforms meer versplinterd en is Bol.com alleen nog maar de winkel van bijna iedereen.
Benieuwd welke trends en ontwikkelingen belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Met De Mannen van Delft praten we je graag bij!